WordPress üzleti célokra

Honlapkészítés 5 lépésben: az üzleti céltól az első ügyfélig

Honlapkészítés 5 lépésben

A honlapkészítés során sok vállalkozót az érzelmei sodornak: láttunk egy szép honlapot, amin szép sliderek voltak, és ilyet szeretnénk. Vagy egy konkurensünk weboldalának felépítése tetszett meg nekünk, és azt szeretnénk viszont látni a saját felületünkön is.

Pedig csak egy dolog számít: az, hogy a honlap visszahozza-e a befektett pénzt és időt, amit beleteszünk, és hoz-e számunkra vevőket, ügyfeleket. A honlapkészítés során ezért nagyon fontos az érzelmek, a tetszik vagy nem tetszik kérdésének a kizárása, különösen akkor, ha vállalkozói vagy céges honlapunk elkészítéséről van szó. Mert ha nem tartjuk kordában a vonzalmainkat, azok könnyen olyan honlaphoz vezetnek, ami a vállalkozónak tetszik, csak éppen senki nem vásárol rajta.

Ezt a problémát könnyedén kezelhetjük: az alábbiakban a honlapkészítés 5 lépésből álló folyamatát mutatom be, amelyet én is alkalmazok az ügyfeleim és a saját honlapjaimon is.

1. Az üzleti cél és a honlapod

Egy weboldal egy eszköz az üzletben, és ezen kívül semmi különös, extra dolgot nem kell belelátni. És csak akkor kell weboldalt készítenünk, ha ez az üzleti célt támogatja, szolgálja. Sőt, csak akkor, ha a honlapkészítésre szánt pénzt nem tudjuk hatékonyabban, eredményesebben felhasználni.

Sok vállalkozónak nincs szüksége honlapra. Ha zöldséges boltot üzemeltetsz, akkor egy Google Cégem regisztrációval és egy Facebook oldallal megvan mindened, amire szükséged van.

Akkor van szükséged honlapra, ha

  • olyan terméket vagy szolgáltatást értékesítesz, amire az emberek a Google-ben keresnek;
  • ha nagy versenyben kell legyőznöd a konkurenseidet;
  • ha az emberek nem azonnal vásárolnak tőled, hanem lassan érlelik meg a vásárlási döntést;
  • ha sok pénzt kérsz el a vevőidtől;
  • és ha az áru vagy szolgáltatás jelentős hatással lehet ügyfeleid életére, életminőségére.

Ebből már látszik is, hogy az üzleti coachnak kell weboldal, a zöldségesnek nem. Persze ez nem egy vagy-vagy kérdés, de az azonnal látszik, hogy a piacra belépő üzleti coachnak nincs esélye másképpen elérni az ügyfeleit, mint a honlapja révén, ellenben a zöldséges elég, ha ízléses cégérrel és jó minőségű gyümölcsökkel várja vásárlóit az utcán vagy a piacon.

Helyben is vagyunk: ideje, hogy feltedd magadnak a kérdést: mi a te konkrét üzleti célod a weboldaladdal? Ha erre a kérdésre megvan a válasz, akkor könnyedén meghatározható a honlap legfontosabb funkciója.

2. A honlap funkciójának meghatározása a honlapkészítés során

Ha például üzleti coachok vagyunk, akkor a honlapunk célja, hogy az üzleti coach piacon

  • elismert szaktekintélyként pozícionáljuk magunkat, és
  • minél több potenciális ügyféllel kerüljünk kapcsolatba.

Ezek már konkrét célok, amelyekhez könnyedén társíthatunk funkciókat. Elismert szaktekintélyek arról ismerhetők fel, hogy kiemelkedő cikkeket írnak a saját témájukban. Ehhez mindenképpen szükség van egy blogra. Ezért az üzleti coach honlapjának egy olyan blognak kell lennie, amelyen jobbnál jobb cikkek sorakoznak egymás után. Ezek a cikkek fogják meggyőzni az olvasókat arról, hogy érdemes kapcsolatba lépni a honlap tulajdonosával akkor is, ha drágán árulja a szolgáltatását.

És van egy másik fontos cél: mivel a vásárlók legtöbbje nem fog azonnal vásárolni, hanem akár egy-két évbe is telhet, mire megozza ezt a döntést, a honlapnak képesnek kell lennie arra, hogy tartós kapcsolatot létesítsen az olvasóval. Ennek ma egyetlen eszköze van: el kell kérni az olvasó email-címét. Vagyis a honlapnak egy olyan blognak kell lennie, ami alkalmas arra, hogy minél nagyobb arányban adják meg az olvasók az email-címüket.

Tetszik vagy nem, egy ilyen weboldal azon kívül, hogy szakértő cikkeket tartalmaz, rendelkeznie kell egy felugró ablakkal, ami egy ingyenesen letölthető tananyagért cserébe elkéri az olvasó nevét és email-címét. Ez a legfontosabb funkció, amit a honlapnak el kell látnia.

Mert nagyon nem mindegy, hogy két év múlva lesz-e 800 email-címed a potenciális vásárlóidhoz, akik biztos megélhetést nyújthatnak neked. Vagy lesz egy szép honlapod, nulla feliratkozóval.

Ebből egy dolog következik: a honlap legfontosabb funkciója, hogy rávegye az olvasót arra, hogy megadja az email-címét. Mindent, ami a honlapon van, ennek az egy célnak rendelünk alá.

3. Szövegek a weboldalon

Egy weboldal 90%-ban szöveg. A képek, az effektek, a dizájn-elemek egyetlen célja az, hogy a gondosan megírt szövegeket eljuttassa az olvasóhoz. És az okos dizájn egy dologra koncentrál: eltávolítani minden akadályt, ami az olvasót és a tartalmat elválasztja egymástól.

Tehát ha már tudjuk az üzleti célt, és meghatároztuk a weboldal legfontosabb funkcióját, akkor ideje belevágni a szövegek megírásába. Ennek két része van.

  1. A címlapra szánt szövegeknek egyértelműen, pontosan meg kell mondaniuk az olvasónak, hogy mit találhat ezen az oldalon. Ez külön szakma, de ha őszintén, egyszerűen leírod, hogy mivel foglalkozol, és mit nyújtasz az olvasónak, mi mennyibe kerül, akkor nehezen lőhetsz mellé.
  2. Ugyanígy kell elkészíteni az egyes bejegyzéseket, oldalsávokat is, láblécet is. A lényeg, hogy legyen egyszerű, lényegretörő és lehetőleg őszinte minden szó, amit képernyőre vetsz.

A legfontosabb szövegtípusok, amikre a legtöbb honlapon szükség van:

  • Bemutatkozó szövegek. Ki vagy? Mit csinálsz? Miért lesz jó veled dolgozni vagy tőled vásárolni?
  • Rólam oldal (About page). Az egyik legfontosabb elem a honlapodon, hiszen mindenki tudni akarja, kitől vásárol. Itt lehetőséged van személyes kapcsolatot kialakítani az olvasóddal.
  • Szolgáltatások leírása. Mit csinálsz, miért csinálod, hogyan dolgozol, mit várhatnak az ügyfeleid?
  • Ügyfélvélemények. Minden weboldal kötelező elemei. Ha még nincs, akkor innentől fogva mindig kérj írásos visszajelzést az ügyfeleidtől, vezetéknévvel és keresztnévvel, és tedd közzé őket a honlapodon.
  • Árak. Kevesen tesznek ki árakat, pedig növeli a bizalmat, és távol tartja azokat, akik a legolcsóbb, silány termékeket keresik.
  • Blog. Ha szakértői oldalt akarsz létrehozni, akkor hetente egyszer legalább egy bejegyzést érdemes publikálnod.

A szövegek megírásakor érdemes odafigyelni arra, hogy az írásokat megfelelően keresőoptimalizáld annak érdekében, hogy a Google is értse, miről szól a weboldalad.

4. A dizájn kialakítása

És csak most érkeztünk el oda, hogy felnyissuk a monitort, és elkezdjük létrehozni a honlapot. Ez a része az egésznek sokkal egyszerűbb és gyorsabb, mint a fenti lépések alapos végigjárása. És őszintén megmondom, hogy a tétje is sokkal kisebb. Igen, véleményem szerint a dizájnnak sokkal kisebb jelentősége van, mint amit általában tulajdonítanak neki (ezzel kapcsolatban az utolsó lépés még nagyon fontos lesz).

De csak akkor lesz egyszerű a dizájn, ha tisztában vagy a honlapod üzleti céljával és legfontosabb funkciójával, és elkészítetted a szövegeket. Mert innentől kezdve csak arra kell figyelned, hogy az olvasót végigvezesd a következő folyamaton:

  • Mutatkozz be neki a honlapon, és mondd el, hol jár, mit kaphat.
  • Mutasd be a referenciádat, és az ügyfeleid véleményét rólad.
  • Ismertesd az áraidat és a szolgáltatásaidat pontosan.
  • Mutass neki szakcikkeket, amiket te írtál a blogodon.
  • Kérd meg, hogy adja meg az email-címét, hogy rendszeres kapcsolatban maradhassatok.
  • Tedd lehetővé számodra, hogy kapcsolatba léphessen veled.

És ezen kívül ne tegyél fel semmit a honlapra, ami akadályozza az olvasót abban, hogy végigmenjen a fenti folyamaton. A legrosszabb dizájn elemek a mozgó elemek, a slierek, a láthatatlan feliratok (például sárga háttére fehéren írni): ezeket kerüld, ha egy mód van rá, mert rajtad kívül senkit nem érdekelnek.

És hogy mindez hogyan nézzen ki? Ezzel kapcsolatban a legjobb, ha találsz egy  jó minőségű fizetős WordPress sablont és abba belefaragod a honlapodat. Azért érdemes fizetős sablont választani, mert ezek megbízhatóan működnek majd, nincsenek telepakolva rejtett linkekkel, és ha bármiben elakadsz, a gyártó cég segíteni fog neked.

A másik legjobb megoldás, hogy rábízod a honlapkészítő szakértőre, mert ő pontosan tisztában van a fentiekkel, és ha megbízol benne, akkor minden bizonnyal jó munkát fog végezni. Ennél többet ne foglalkozz a honlap dizájnjával.

És van még egy fontos oka annak, hogy miért nem érdemes a dizájnnal többet foglalkozni. Azért, mert lövésünk sincs, hogyan fogadják majd az olvasók. Márpedig addig, amíg erről nincsenek adataink, minden felesleges dizájn-kiadás kidobott pénz.

5. Teszteld a honlapod, és figyeld, hogy megfelel-e a célodnak

A honlapkészítés ötödik lépése a tesztelés. Ha már van számottevő forgalom a weboldalon, akkor figyelni kell, hogyan viselkednek rajta az olvasók.

Erre remek ingyenes szoftverek állnak rendelkezésre, például a HotJar és a SmartLook, amelyek megmutatják neked, mit látnak az ügyfeleid a weboldaladon. Ezen kívül nagyon fontos a Google Elemzések összekötése a honlapoddal, hiszen ez teszi lehetővé számodra, hogy lásd, mely oldalak, mely cikkek érdeklik az olvasókat, és hol kell változtatnod a honlapon.

A honlapkészítés magasiskolája itt kezdődik. Mert amikor eléri a honlapod a napi 20 látogatót, akkor már az lesz a kérdés számodra, hogyan lehet belőlük akár egy is az ügyfeled. Vagy hogyan lehet a napi 20 látogató helyett akár napi 40 olvasód. Ha pedig tisztában vagy az üzleti céloddal, és megtanultad követni, tesztelni a honlapodat, akkor lehetőséged van rá, hogy olyan irányban fejleszd, ami a vállalkozásod növekedéséhez fog vezetni.

Vagyis számodra egy picit több szabadidőhöz és egy picit elégedettebb élethez. Végül is ezért csinálunk honlapokat 🙂

The following two tabs change content below.
Honlapkészítéssel foglalkozó WordPress szakértő és okató. A Prémium Honlap tulajdonosa és bloggere. SEO blogja vállalkozói weboldalak fejlesztésére összpontosít.