SEO tippek

Képek használata és keresőoptimalizálása weboldalunkon

A fényképek helyes használatával könnyedén a Google kedvében járhatunk: a képkeresés és a fényképek indexelése ugyanis a Google egyik legfontosabb tevékenysége és ezért a sikeres keresőoptimalizálásnak is elemi feltétele. Lássuk, mit kell tennünk azért, hogy a fényképek helyes használatával növeljük weboldalunk hatékonyságát.

A fényképek jelentősége a keresőoptimalizálásban

Az interneten mindannyian tartalmat keresünk. Nem csak a szöveg, hanem a képek és a videók is tartalomnak minősülnek. Ezért nagyon fontos az, hogy a képeket is keresőoptimalizáljuk és megfelelően elhelyezzük a szövegeinkben. Továbbá, a képek a linképítésben is rendkívül fontos szerepet játszanak, sok esetben a képek miatt kapunk linket vagy a kép révén érhetjük el, hogy egy említésből linket formáljanak.

Fénykép nélkül ma már egyetlen blogbejegyzést sem tehetünk közzé: mivel az olvasónak fontos, hogy képeket, illusztrációkat lásson, ezért a Google is előrébb rangsorolja azokat a blogokat és tartalmakat, amelyek fényképeket tartalmaznak. Ennél is előrébb azokat, akik minőségi, egyedi képeket tesznek közzé. A következőkben sorra vesszük a fényképek használatának alapvető szabályait.

Használj egyedi képeket

Az egyedi képek egyfelől az olvasók miatt fontosak. De a Google is nagy jelentőséget tulajdonít nekik. Ma már ingyenesen férünk hozzá tömeges stock fotókhoz, amelyek profi minőségű fényképek. Ennek az a hátránya, hogy ugyanazokat a képeket használjuk különböző blogbejegyzéseknél, különböző tartalmaknál. Ezért pedig elveszítik egyediségüket, veszítenek értékükből.

Egyedi képeket ezért is érdemes tehát készítenünk. Ennek ma több módja is van.

  • Saját okostelefonunk segítségével elkészítünk egy fényképet, és azt használjuk. Ha minden esetben ugyanazt a szűrőt tesszük rá, már egységessé is formáltuk a fényképeinket, és blogunknak egyedi arculatot adtunk.
  • Vásárolhatunk egy szerzőtől származó vektorokat, illusztrációkat: például a freepik.com oldalon ingyenesen is hozzáférhetünk rengeteg kiemelkedő minőségű grafikai alapanyaghoz. Ha ezeket egyedivé formáljuk, máris saját képet kaptunk, ami senki máséval össze nem téveszthető.
  • Ha sok pénzünk van, természetesen profi fotóshoz vagy grafikushoz is fordulhatunk, és egyedi sorozatokat rendelhetünk tőlük.

Egyedi képek használatával a Google képkeresője fel fog figyelni az oldalunkra – legalábbis ebből a szempontból, és ezzel jó esélyünk van rá, hogy megjelenünk a képkeresési találatok között. Egyedi képeinket másképpen is használhatjuk: készíthetünk belőlük Pinterest vagy Dribble posztokat is, amelyek további látogatókat hoznak az oldalunkra.

Saját vagy rendelt képeinket könnyedén méretre vághatjuk ingyenes és fizetős online képszerkesztők segítségével. Ezek a szoftverek rengeget funkciót biztosítanak, amelyek egy átlagos blog igényeit messzemenően kielégítik.

Képek helyes használata

Képek technikai keresőoptimalizálása

A fényképek keresőoptimalizálásának a legfontosabb szabályai a következők:

Fényképek átméretezése. Az ideális képméret 200 KB. Minél nagyobb a fényképed, annál lassabban fog betöltődni a honlapod, annál több olvasó fog elkattintani, és annál rosszabbul rangsorol a weboldalad. Nagyon gyakori, hogy egy weboldal túlságosan lassú, és ennek nem találják az okát. 10 esetből hétszer a háttérben a fényképek állnak: egy 3 MB-s fénykép feltöltése a honlapra teljesen tönkre teheti a felhasználói élményt. Figyelj erre oda mindenképpen, a képek átméretezéséhez egyedi eszközök sorát használhatod.

Szöveges tartalom a képekben. A képeket egy sor szöveges tartalommal kell ellátni, hogy a Google értse őket. Nem csak a Google egyébként: a látássérült olvasóknak is szükségük van rá, hogy speciális programjaik segítségével elolvashassák a képeket. A legfontosabb elemek:

  • A file neve ne DSC7263.JG legyen, hanem budapest-nappal.jpg. Csak kisbetűket használj, ékezetek nélkül, és egyszerű kötőjellel válasszd el a szavakat. A fileok kiterjesztése lehet .jpg vagy png is.
  • A képhez adj alternatív szöveget vagy helyettesítő szöveget. Ezt eredetileg a látássérültek számára fejlesztették ki, de a Google igen hamar lecsapott rá, és ma már elemi követelmény. WordPress-ben egyszerűen hozzá tudod adni a képhez.
  • Felirat: ha van értelme, ha segíti az olvasót, érdemes felirattal ellátni a képet.

Minden bejegyzés és minden tartalmi aloldal tartalmazzon legalább egy képet. De a legjobb az, minél több képet használsz egy adott cikkben, mert az olvasók nagyon szeretik, és így természetesen a Google is előnyben fogja részesíteni.

Képek szöveges tartalmainak beállítása
Egyszerű kezelőlefület képek szöveges tartalmaihoz.

WordPress weboldalakon a kezelőfelületen egyszerűen és gyorsan elvégezhetünk minden szükséges módosítást. A fénykép feltöltésekor vagy a fényképre kattintva megnyílik a kép egyedi szerkesztőfelülete. Itt lehetőségünk van megadni az alternatív szöveget és a feliratot.

A file nevét a kezelőfelületen nem tudjuk módosítani. Két dolgot tehetünk. A képet törölhetjük, majd átnevezve újra feltölthetjük. Ha sok hibásan elnevezett kép található a honlapunkon, használhatjuk a Media File Renamer bővítményt. Ekkor a weboldalon elvégezhetjük a módosítást, és nem kell újra feltölteni a média file-okat. A Média menüpont kiválasztásával a képek listája mellett megjelenik egy opció, ahol egyszerűen átnevezhetjük a file-okat. Azzal kell csak tisztában lennünk, hogy a Google a képek URL-jeit is indexeli, és a file nevének módosításakor az URL-ek is módosulni fognak. Ha szükségesnek látjuk, a régi URL-eket irányítsuk át az újakra.

Speciális esetek: galériák termékoldalak fényképeinek keresőoptimalizálása

Galériáknak nevezzük azokat az aloldalakat egy weboldalon, ahol a fényképek adják a fő tartalmat. Ezeknél az oldalaknál fontos, hogy legyen egy bevezető szöveg, ahol leírjuk, miről szól az adott galéria: legyen címe az oldalnak, és legyen egy 200 szavas bevezetés, amiben leírjuk, miről van szó. Az adott oldalt ugyanúgy lássuk el meta-adatokkal, mint egy cikket vagy bejegyzést.

A galéria összes képét egyedi file-névvel, egyedi alternatív szöveggel, egyedi feliratokkal lássuk el. Ha kertészeti témájú weboldalunk van, akkor nem helyes, ha a képeknek kert-1.jpg, kert-2.jpg, kert-3.jpg neveket adunk. Helyesen akkor járunk el, ha minden képnek jelentésteli, egyedi neve van.

Webáruházak esetében ugyanez a helyzet: ha egy termékhez több fotót is feltöltöttünk (ami különösen fontos), akkor ezeknek adjunk egyedi neveket és egyedi leírásokat.

Hogyan használd a képeket a linképítésben?

Bármilyen szokatlan, egy forgalmas blog remekül használhatja a fényképeket arra, hogy minőségi linkeket építsen. Ehhez mindenképpen egyedi képekre van szükségünk. Az eljárás a következő:

  1. Készíts egyedi tartalmat: egy felmérés, egy saját kutatás vagy egy részletes útmutató is megteszi, amelyet sokan fognak olvasni a jövőben.
  2. Ha kiemelkedő a tartalmad, esélyed van rá, hogy a fényképedet átveszik, és a saját blogjukon mások is közzéteszik.
  3. Hogy ez megtörtént, azt úgy ellenőrizheted, hogy a Google képkeresővel rákeresel az adott tartalomra, és a Google máris listázza azoknak a honlapoknak az címeit, amelyek a te képedet használták.
  4. Ilyenkor egy kedves levélben megkérjük a weboldal tulajdonosát, hogy ha már használja a fényképünket, helyezzen egy linket, amely a mi honlapunkra mutat.

Ezt a módszert több hazai blogger is alkalmazza tudomásom szerint. A lényeg az, hogy minden fényképre írd rá a saját branded, márkád nevét vagy tüntesd fel rajta a weboldalad URL-címét.

Induló blogok kép-stratégiája

Ha ezen az oldalon jársz, könnyen lehet, hogy saját blog készítésén töröd a fejedet. A képek tudatos használata segítségedre lehet abban, hogy egyedi, saját arculatot adj a blogodnak, honlapodnak. Alapszabály, hogy minden esetben lásd el a kézjegyeddel a fényképeket. Írd rájuk a blogod nevét vagy tedd rá a saját kézjegyedet. Egy mininális egyediség máris meg fog különböztetni a többiektől még akkor is, ha stock-fotókat használsz.

Javaslom, hogy minden cikkhez készíts egyedi infografikát például a Canva képszerkesztő segítségével. Az ezt a cikket illusztráló grafika is ott készült. Ha minden cikkhez készítesz egyedi grafikát, akkor az 50-ik bejegyzésednél már több száz kulcsszóra adsz a Google-nak releváns képkeresési találatot. Ez szépen lassan hozzá fog járulni a honlapod forgalmához.

Egy plusz tipp a végére: talán te is gondolkodtál már rajta, hogy szeretnél megtanulni rajzolni. Egy blog indításánál erre jobb alkalom talán soha nem kínálkozik. Nincs annál különlegesebb, ha saját rajzokkal, képekkel illusztrálod a blogodat.

The following two tabs change content below.
Honlapkészítéssel foglalkozó WordPress szakértő és okató. A Prémium Honlap tulajdonosa és bloggere. SEO blogja vállalkozói weboldalak fejlesztésére összpontosít.