Ma már számos lehetőséged van ara, hogy az interneten keresztül elérhetővé tedd vállalkozásod. Közösségi oldalak, céges adatbázisok, hirdetési felületek sokasága várja a regisztrációdat. Azonban a saját weblap megléte továbbra is megkerülhetetlen.
A weboldal egy alapvető elem a vállalkozás online felületei között. Itt megismerhetik a vállalkozásod, bővebb információt kaphatnak rólad, a termékedről vagy szolgáltatásodról, felvehetik veled a kapcsolatot, vagy akár vásárolhatnak is.
A weboldal fontos szerepe miatt, érdemes időt szánni a domain név és a hozzá tartozó tárhely kiválasztására. Egy jól megválasztott domain megkönnyíti a kapcsolatfelvételt és márkaépítési célokat is szolgál. Emellett egy megfelelő tárhely biztosítja, hogy a weboldalad éjjel-nappal elérhető legyen a látogatók számára.
Ebben a cikkben ezen két tényező megválasztásához nyújtok néhány tippet, hogy könnyebben tudj döntést hozni. Kezdjük a domain kiválasztásával!
Tanácsok a megfelelő domain név kiválasztásához
Ahhoz, hogy a böngészők elérhessék a weblapod, egy domain névre lesz szükséged. Ez egy technikai feltétel, de érdemes a márkád elemeként is gondolnod rá, hiszen ezt fogják megjegyezni a látogatók.
A domain és a tárhely megvásárlása legtöbbször egy füst alatt, ugyanannál a szolgáltatónál szokott végbemenni. Nem kötelező, hogy ugyanott vásárold meg ezeket, de talán könnyebb lesz egy helyen menedzselni a szolgáltatásokat.
A domain kiválasztása azonban egy fokkal nagyobb prioritást élvez, mint a tárhely kiválasztása. Tárhelyet viszonylag egyszerűen válthatsz a későbbiekben, viszont a domain lecserélése rengeteg bonyodalommal jár. Negatív hatással lesz a SEO teljesítményedre és a márkaértékednek sem fog jót tenni.
Nézzünk néhány tippet, hogy már elsőre jó döntést hozz!
Legfelső szintű domain kiválasztása
Kezdjük a könnyebb feladattal. A legfelső szintű domain, a domain név utolsó tagja. Ilyen a .hu, vagy a .com végződés. Ennek a kiválasztása nem szokott problémát jelenteni. Az egyetlen akadályozó tényező az, ha nem elérhető a kiszemelt domain a népszerűbb végződések egyikével.
Ilyenkor három lehetőséged van. Egy kevésbé jól ismert végződést választasz például .eu. Másik címet keresel. Vagy ha épp egy bróker tulajdonában van a domain, akkor megvásárolhatod azt, bár ez jellemzően komolyabb befektetést igényel, mint egy
hagyományos domain vásárlás, így ezt ilyenkor érdemes belekalkulálni a weboldal készítéshez rendelt büdzsédbe.
Második szintű domain kiválasztása
A második szintű domain a legfelső szintű domain előtt álló tagot jelenti, tehát ez az, ami a .hu, vagy a .com előtt áll. Ennek a megválasztása komolyabb kihívást szokott okozni. Nézzünk néhány tippet, hogy egyszerűbben menjen a kiválasztás folyamata.
Nyelvtani tényezők
Kezdésként azt tudom tanácsolni, hogy olyan domain nevet válassz, amely könnyen betűzhető. Ha túlzottan eltér az írásmód és a kiejtés, vagy túl bonyolult a nyelvtani szerkezet, akkor azok számára nehezebb lesz elérni a weblapot, akik direkt módon akarnak
ahhoz hozzáférni.
Az írásmód mellett a kiejtésre is érdemes figyelmet fordítani. Ha valaki például egy beszélgetés során szóban szeretné megosztani a weboldal elérhetőségét, akkor egy könnyen kiejthető és megjegyezhető domain név esetén ezt könnyebben megteheti.
Ne korlátozd a lehetőségeid
A weboldalad indulását követően valószínűleg hosszú ideig csak egy adott tevékenységet fog végezni a vállalkozásod, vagy lehet, hogy csak egy adott célcsoport számára értékesítesz. Viszont számolnod kell a vállalkozásod növekedésével és azzal, hogy ezzel párhuzamos megváltozhat a tevékenységi köröd, a kiszemelt célcsoport, vagy más egyéb fontos tényezők. Épp ezért javaslom azt, hogy ne skatulyázd be magad egy túlzottan specifikus névvel, mert a későbbiekben ez még hátrányt is jelenthet.
Jogi kérdések
Valószínűleg magától értetődő, de fontos megemlíteni, hogy teljesen felesleges olyan domain megvásárlásán gondolkodni, amely jogvédett márkanevet, vagy ahhoz nagyon hasonló szavakat tartalmaz. Ez szinte mindig jogi procedúrákhoz és pereskedéshez vezet, amit kivétel nélkül a márkanév tulajdonosa szokott nyerni.
Tanácsok a megfelelő tárhely kiválasztásához
A weboldal elkészültét követően azt tárolnod és elérhetővé kell tenned. Ennek bevált módja az, ha évi néhány ezer forint fejében tárhely szolgáltatást vásárolsz. Ha már elkezdtél keresgélni, akkor biztosan feltűnt, hogy jellemzően három különböző típusú tárhelyet kínál szinte minden szolgáltató. Nézzük meg az ezek közti legfontosabb különbségeket!
Osztott tárhely
A legegyszerűbb és legolcsóbb megoldása. Osztott tárhelyet választva egy szerver kapacitásainak egy szeletét bérled ki. Ekkor a rendelkezésre álló erőforrásokon más felhasználókkal kell osztoznod. Ez egy nem kiemelkedő erőforrásigényű weblap esetén nem fog problémát jelenteni, viszont ha már a kezdetektől nagyobb forgalommal kalkulálsz, akkor nem ez lesz a megfelelő választás.
VPS, avagy virtuális szerver
Ez már egy magasabb szintű szolgáltatás. Az osztott tárhelyhez hasonlóan itt is a szerver kapacitásának egy részét kapod meg, viszont itt az erőforrások már dedikáltak, így nem ingadozik a rendelkezésre álló kapacitás. Emellett jellemzően jobban el vagy szeparálva másoktól.
Dedikált szerver
A dedikált szerver már egy egészen más kategória az előző kettőhöz képest, ez az árazáson is meglátszik. Ezt a lehetőséget választva egy szerver összes erőforrása a tiéd lesz. Ezt csak hozzáértőknek szoktam javasolni, mert a technikai beállításokat neked kell elvégezned.
Ha nem egy olyan weboldalt indítasz, ami már a kezdetektől naponta ezreket fog vonzani, akkor egy osztott tárhely jó eséllyel elég lesz. Viszont érdemes olyan szolgáltatót választani, ahol a többi lehetőség is elérhető, így a későbbiekben könnyebben válthatsz majd nagyobb csomagra.
Mi alapján válassz tárhelyet?
A tárhely típusa mellett természetesen annak tényezői és az extra szolgáltatások is legalább annyira fontosak. Nézzünk néhány fontos tényezőt, amelyek alapján könnyebben választhatsz az elérhető szolgáltatások közül.
Mekkora tárhelyre lesz szükséged?
Talán az egyik legfontosabb kérdés a tárhely mérete, mivel sok szolgáltatónál ez adja az árképzés alapját. Ha tudod, hogy nagyobb méretű fájlokat fogsz tárolni, vagy például nagy erőforrást igénylő szoftvert fogsz futtatni, akkor érdemesebb kezdésként egy nagyobb csomagot választani. Egyéb esetben viszont egy néhány gigabyte területet biztosító csomag is elegendő lehet.
Például egy átlagos WordPress alapú üzleti weboldal számára egy 2-3 gigabyte kapacitású szolgáltatás bőven elég lehet.
Mekkora forgalomra számítasz?
A weboldal elindítása előtt érdemes legalább nagyságrendileg felmérni, hogy mennyi látogatóra számíthatsz az indulást követő időszakban. Ha valamilyen oknál fogva már az indulástól napi több ezer látogatóra számítasz, akkor érdemes komolyabb erőforrást választani.
Mekkora összeget tudsz ráfordítani?
A legtöbb szolgáltatónál az alapcsomagok mindössze évi néhány ezer forintos kiadást fognak jelenteni, de ettől függetlenül érdemes felmérned, hogy a lehetséges alternatívák közt mi az, ami belefér a büdzsédbe. Van, hogy a weboldal készítés árába a fejlesztői gárda belefoglalja az első évben felmerülő tárhely költségeit, azonban ilyenkor is érdemes megvizsgálni, hogy a későbbiekben mekkora kiadást fog ez jelenteni.
Milyen ügyfélszolgálattal lennél elégedett?
A nagyobb szolgáltatók esetén nem lesz különösebb problémád az ügyfélszolgálattal. Itt azt érdemes megvizsgálni, hogy milyen módokon veheted fel velük a kapcsolatot, mennyi idő alatt válaszolnak, vagy hogy van-e 24 órás ügyfélszolgálat.
Rendelkezésre állás
A rendelkezésre állás egy mutatószám, ami megmutatja számunkra, hogy az adott évben mennyi időre volt elérhető a szolgáltatás. 100%-os rendelkezésre állást ne is keress, hiszen, ha csak a kötelező karbantartás idejére, de néha le kell állítani a szervert. Azonban minél magasabb ez a százalékos érték, annál stabilabb a szolgáltatás.
A biztonság fontossága
Kritikus szerep jut a szolgáltatónak a weblapod biztonságossá tételében. Érdemes végignézni, hogy az általad kiszemelt szolgáltatók milyen biztonsági szolgáltatásokat nyújtanak. A teljesség igénye nélkül ilyen az ingyenes SSL tanúsítvány, az automata malware figyelés, vagy a biztonsági mentés létrehozásának lehetősége.
Végszó
Remélem, hogy hasznos volt számodra ez a cikk és elolvasását követően könnyebben fog menni a domain név és a tárhely kiválasztása. Utolsó tanácsként azt javaslom, hogy szánj időt a folyamatra, hiszen ez a két tényező nagyban meg fogja határozni az üzletmenetedet.
Latest posts by Szűcs Máté (see all)
- Core Web Vitals – Új Google rangsorolási tényező - 2021-05-23
- Hogyan csökkentsd weboldalad visszafordulási arányát? - 2021-05-12
- Milyen elemeket helyezz a weboldalad footerébe? - 2021-05-12