Hogyan csökkentsd weboldalad visszafordulási arányát?

visszafordulási arány

A bounce rate, vagy visszafordulási arány egy olyan alapvető mérőszám, amit minden weboldal tulajdonosnak érdemes figyelemmel tartania. Változásából könnyen vonhatunk le következtetéseket.

A bounce rate azt mutatja meg számunkra, hogy a látogatók mekkora része hagyja el az oldalt interakció nélkül. Azaz, hány látogató távozik anélkül, hogy továbblépett volna egy következő aloldalra.

A mai cikkben ezen mérőszámot járjuk körbe. Megnézzük, hogy milyen az ideális bounce rate, mit jelenthet a bounce rate változása, továbbá, hogy hogyan tehetünk a növekedése ellen. Kezdjünk is bele!

 

Hol ellenőrizheted a bounce rate mértékét?

Bármelyik, az egész weboldalt vizsgáló analitikai szoftvert használhatod. Ez egy kiemelt fontosságú mérőszám, így alapfunkció ezekben a szolgáltatásokban.

Én a Google Analytics használatát szoktam javasolni. Ez egy ingyenesen igénybe vehető és nagyon egyszerűen beköthető analitikai eszköz.

Megnyitásakor az áttekintés oldalon láthatod az egész weboldalra vonatkozó, összesített rátát. Ha oldalankénti bontásban szeretnéd látni akkor a Viselkedés menün belül, a Webhelytartalom almenüben találhatod az erre vonatkozó füleket.

bounce rate
Visszafordulási arány a Google Analyticsben

 

Mekkora visszafordulási arány számít elfogadhatónak?

Iparáganként és weboldal típusonként változik, hogy mekkora arányt nevezhetünk jónak, vagy elfogadhatónak. A hüvelykujjszabály viszont az, hogy 80% feletti ráta rossznak mondható és lehetőleg gyors beavatkozást igényel. Egy 50% alatti elhagyás már egész jó, 30-40% körül pedig kiemelkedően alacsony értékről beszélhetünk.

Az extrém alacsony ráta általában mérési hibának köszönhető. Ha egyszámjegyű értéket látsz, akkor érdemes átnézni, hogy megfelelően van-e bekötve az analitikai szoftvered.

Rengeteg oka lehet annak, ha magas a bounce rate a weblapodon. Ezek közül a leggyakrabban előfordulóak:

  • Lassú oldalbetöltési sebesség
  • Rosszul felépített navigáció
  • Disszonancia a forrás oldal információi és az oldalon található információk közt
  • Elavult dizájn
  • Hiányzó, vagy gyenge CTA
  • Alapvető funkcionális hiba, ami megakadályozza a látogatót a böngészésben
  • Nehezen olvasható, vagy nehezen értelmezhető tartalom
  • Reszponzivitás hiánya

Most, hogy tisztában vagyunk az alapokkal, nézzünk néhány gyakran alkalmazott megoldást a bounce rate csökkentésére!

 

Gyorsíts a weboldal betöltési sebességén

Nem is gondolnánk, hogy mennyire fontos lehet egyetlen tizedmásodperc is egy weboldal esetén, de sokszor ezen is múlhat, hogy a látogatóból vásárló lesz-e. Ökölszabály a 3 másodpercnél gyorsabb betöltés. Minden ezalatt megtakarított tizedmásodperc csak bónusz.

Ha 3 másodperc feletti idővel rendelkezik a weblapod, akkor érdemes lépéseket tenned annak érdekében, hogy ebből lefaragj.

Érdemes megfelelő weboldal optimalizáló bővítményt használni (például WP Rocket), mellyel letömörítheted a weblapod alkotó fájlokat, gyorsítótárat készíthetsz a visszatérő látogatók számára és megtisztíthatod az adatbázisod a haszontalan, betöltési sebességet lassító elemektől.

Emellett sokszor a nem megfelelő tárhelycsomag is felelős lehet. Érdemes utánanézni, hogy mennyi erőforrást használ a weboldalad és ha szükséges, növelni azokon.

betöltési sebesség
Weboldalad sebességét megmérheted a GTMetrix.com weboldal használatával

 

Gondoskodj a reszponzivitásról

Valószínűleg nem újdonság, hogy manapság már nem csak asztali gépekről használjuk az internet, mindenkinek ott a mobil a zsebében, sokak a tabletet preferálják, de van, hogy tv-ről, vagy épp a konzolunkról böngészünk.

Épp ezért fontos, hogy a weboldalad reszponzív legyen, azaz a megjelenése idomuljon az aktuális eszközhöz

Ezt egy reszponzív WordPress sablonnal, vagy egy megfelelő oldalépítő bővítménnyel, például Elementorral, könnyedén megoldhatod.

mobilbarát oldal
A reszponzív felépítést ellenőrizheted a Google mobilbarát tesztjével

 

Javíts a navigáción 

A navigáció kialakítása gyakran elhanyagolt eleme a weboldal tervezés folyamatának.

A túl bonyolult, vagy túl sok opcióval rendelkező navigációs menü legalább annyira rossz, mint a nem elég opciót tartalmazó változat. Nem egyszerű megtalálni az egyensúlyt.

Az optimális elemszám valahol 5-6 menüpont körül van. Ha ennél jóval több opcióval rendelkezel, akkor érdemes az elemeket lenyíló menübe rendezni.

További jó gyakorlat az, ha a logód kattintható és a főoldalra visz, valamint ha elérhetőségeket is elhelyezel a headerben, például email címet, telefonszámot, vagy social media profiljaid elérhetőségét.

Ha sok tartalom van a weboldaladon, vagy például webshopot üzemeltetsz, akkor hasznos lehet a kereső funkció elhelyezése is.

 

Adj több opciót a látogatónak

Egyszerű módja a látogatók megtartásának az, ha több opciót biztosítasz számukra. Rengeteg lehetőség van arra, hogy interakcióra késztesd és/vagy az oldalon tartsd a felhasználót. A teljesség igénye nélkül néhány ötlet:

  • Helyezz el belső linkeket a szövegeidben amelyek más, releváns tartalmaidra mutatnak
  • Helyezz el cikkajánló blokkot a bejegyzéseid alján
  • Készíts email feliratkoztató űrlapot és helyezd azt a weboldalad releváns pontjaira, például az oldalsávba, vagy a footerbe
  • Állítsd be, hogy a linkek új oldalon nyíljanak meg, így az aktuális lap nyitva marad a böngészőben
  • Használj egyedi 404 oldalt, így egy 404-es hiba esetén is az oldalon tarthatod a felhasználót
  • Használj exit popupot, ami akkor jelenik meg mikor a látogató megpróbálja elhagyni az aktuális oldalt

 

Javíts az olvashatóságon

Az írott tartalom kiemelten fontos eleme, szinte minden weblapnak. Ha nincs megfelelően formázva a website szövege, az legtöbbször az egész weboldalon érzékelteti a hatását.

Itt két tippet tudok adni. Az egyik, hogy itt is figyelj a reszponzivitásra és használj eszközönként változó szövegméretet.

A másik a szöveg olvashatóságára vonatkozik. Biztosan nem kell mondanom, hogy érdemes kontrasztos, jól elváló színeket adni a háttérnek és a rajta található szövegnek.

Fontos a tagolásra is figyelni, a kisebb blokkok sokkal jobban olvashatóak, mint a hatalmas, sok mondatból álló bekezdések. A szöveget felbonthatod kisebb elemekre listákkal is, vagy egy-egy kép beszúrásával.

A szöveg logikai felépítését is érdemes figyelembe venni. A fejléceket javasolt a törzsszövegtől elkülönülő, nagyobb, hangsúlyosabb betűtípussal megjeleníteni.

 

Konklúzió

Remélem ez a kis összeállítás segítséget fog nyújtani abban, hogy csökkentsd a visszafordulások számát és több látogatót sikerüljön a későbbiekben konvertálnod. Ha belekezdenél a ráta csökkentésébe, akkor javaslom a Google Analytics alapos átnézését, biztosan találsz néhány kiugró bounce rate-tel rendelkező aloldalt, ami nagyobb odafigyelést igényel.

The following two tabs change content below.
Marketingstratéga, a Features.hu alapítója.