A footer a weboldalad legalján elhelyezkedő apró terület, mely a website szinte minden aloldalán jelen van. Gyakori webdizájnerek által alkalmazott elem, mely a weboldalak többségén megtalálható, igazi “best practice” a megléte.
Rengetegszer jelenik meg a látogatók számára, azonban sokszor nem kap elég figyelmet ez az egyébként igen jól hasznosítható elem. Sokan letudják az elérhetőség megjelenítésével, azonban ennél jóval többet lehet belőle kihozni. Ebben a bejegyzésben adok néhány ötletet ahhoz, hogy hogyan hasznosítsd a weblapod footerét.
Kezdjük a kötelező elemekkel
Ahhoz, hogy GDPR kompatibilissé tedd a weboldalad kezdésként szükséged lesz egy adatvédelmi nyilatkozatra, mely tartalmazza a legfontosabb adatvédelmi és adatkezelési információkat.
Mivel ezt érdemes minél több helyen megjeleníteni, ezért a footer egy jó választás lehet az adatvédelmi aloldal linkjének megjelenítéséhez.
Ez a gyakorlat jól jöhet már kötelező jellegű jogi dokumentumok esetén is. Például, ha webáruházat üzemeltetsz, akkor elhelyezheted az ÁSZF-ed linkjét, vagy ha gyakran publikálsz, akkor ide kerülhet az impresszum linkje is.

Logó és leírás
Ezt talán mondanom sem kell, mivel rengetegszer találkozhatunk ezzel a megoldással. A logó elhelyezésével egyszerűen feldobhatod a footert és növelheted a márkaismertséget. Emellett egy rövid leírással pedig az új látogatókat tájékoztathatod az oldal és/vagy vállalkozásod tevékenységéről, céljairól.
Linkek és menük
Nem csak az oldalak tetején érdemes megjeleníteni a menüsávot, hanem a footerben is. Alapvetően egy szabályozható méretű elemről beszélünk, amely nem sok vizet zavar, hiszen csak az látja aki legörget idáig. Viszont ha valaki legörget, akkor érdemes számára lehetőséget biztosítani a böngészés folytatására.
Logikus lépés legalább egy menü beillesztése, de elhelyezheted ide a fontosnak ítélt aloldalak linkjeit is.

Jogi védettség feltüntetése
Apróság, de annál fontosabb a tartalom jogvédettségének feltüntetése. Érdemes a megfelelő szimbólumok és dátumok elhelyezése, ezzel is jelezve, hogy Te vagy az oldalon található tartalom tulajdonosa.
Ezzel együtt azt is érdemes feltüntetni, ha felhasználható a tartalom, például egy Creative Commons licenc keretein belül.
Instagram feed
Egyre gyakrabban látni, hogy azon vállalkozások, melyek rendelkeznek Instagram profillal, azok ezt galériaszerűen megjelenítik az oldal footerében. Egyrészt feldobja az oldalt, másrészt bemutathatod a vállalkozás egy más oldalát, harmadrészt csatornázhatsz egy kis forgalmat az Instagram profilodra.

Közösségi média linkek
Ha már az Instagramnál tartunk… Biztosan Te is találkoztál már a weboldalak különböző pontjain elhelyezett közösségi média ikonokkal. Sokszor egészen testreszabottan, az oldal megjelenéséhez igazítva, máskor egyszerűen csak a hagyományos ikont beillesztve.
Ezek a linkek mindig a weboldalak közösségi média profiljaihoz vezetnek. A footerben elhelyezve biztosíthatod, hogy a látogatók elérjenek más felületeken is.
Elérhetőségek
Ez szinte kötelező. A lehető legtöbb elérhetőséget érdemes a footerbe helyezni, mivel jó eséllyel három helyen fogja keresni a látogató az elérhetőségeidet: a headerben, a footerben és a kapcsolat aloldalon.
Ha megoldható, akkor ne csak szövegként, hanem linkkel együtt helyezd el ezeket az adatokat. Így például a telefonszám egy kattintással hívható lesz, az emailre kattintva pedig megnyílik a látogató levelező szoftvere.

Űrlapok és feliratkoztató blokkok
Adatbázis építési céljaidat is támogathatod a footer megfelelő kihasználásával.
Megfelelő email szoftver és egy megfelelő bővítmény használatával, könnyedén készíthetsz feliratkoztató űrlapokat. Ezeket a rövid, egy-két elemet tartalmazó űrlapokat pedig elhelyezheted a footerben.
A feliratkoztatás mellett kapcsolatfelvételi lehetőséget is biztosíthatsz az űrlapokkal. Így ha kérdése van a felhasználónak, akkor azt a footerben található mezők kitöltésével és beküldésével jelezheti számodra.
Bejelentkezési lehetőség
Ha olyan weboldal üzemeltetsz, ahol a felhasználók profilt készíthetek maguknak, akkor hasznos lehet, ha egy felhasználónév + jelszó felületet helyezel a footerbe, vagy legalább egy bejelentkezési felületre mutató gombot helyezel el.

Linkek mobil alkalmazásokhoz
Ha rendelkezel a weboldalhoz kapcsolódó mobil alkalmazással, akkor ezek linkjeit is érdemes lehet beszúrni, ezzel néhány extra letöltést generálva.
Az Apple és a Google alkalmazásboltok esetén ezekhez találhatsz letölthető sablon gombokat, melyek igényesen néznek ki és ismerősek lehetnek a látogatók számára.
Footer elemek összefoglalva
Mint láthatod elég sok potenciál rejlik a weblapod footerjében. A felsorolt elemek többségének elkészítése és elhelyezése nem vesz igénybe többet néhány percnél. Cserébe pedig bezsebelhetsz néhány új hírlevél feliratkozót, Instagram követőt, vagy egy-egy kapcsolatfelvételt, mely akár üzletkötéshez is vezethet.
Remélem hasznát veszed ennek a kis összeállításnak és kihasználod a footeredben rejlő lehetőségeket.
Latest posts by Szűcs Máté (see all)
- Core Web Vitals – Új Google rangsorolási tényező - 2021-05-23
- Hogyan csökkentsd weboldalad visszafordulási arányát? - 2021-05-12
- Milyen elemeket helyezz a weboldalad footerébe? - 2021-05-12